Allt du vill veta om min graviditet, del II

Cravings

Äntligen dags att prata mat! Tyvärr måste jag kanske göra många besvikna med att säga att jag mer eller mindre varit som vanligt på denna punkten. Fredrik är helt övertygad om att cravings är någonting som gravidisar hittar på för att ha en ursäkt att sparka upp sin partner klockan tre på natten för att hämta glasspaketet. Jag har inte varit så extrem. Det jag haft extra stort intresse av har varit:

  • Citron (+ citrusfrukter som helhet)
  • Juice (inte från koncentrat)
  • Mjölk
  • Misosoppa
  • Bananer
  • Bär (i alla former)
  • Saltlakrits
  • Havrefras

    En till synes lite märklig blandning, nu när jag studerar listan. Hur som helst tror jag anledningen till många cravings är att kroppen faktiskt har brist på vissa ämnen och således signalerar med att inducera ett begär för livsmedel som innehåller just dessa ämnen. Ur listan ovan skulle jag gissa på att min kropp framförallt var på jakt efter C-vitamin, kalcium, folsyra, kalium och natrium. Vilken grej!

    Man kan väl dra slutsatsen att jag i början framförallt var intresserad av salta saker, så som lakrits och miso. Ett tag hade jag ett väldigt sug efter saltade tacochips, haha! Därefter gick jag igenom en period med mycket citronvatten och apelsinjuice. Ju närmare slutet av graviditeten vi närmat oss desto mer fokus på sötsaker har det blivit, så som chokladbollar, kanelbullar och glass. Dock försöker jag ersätta dessa i så stor mån som möjligt av frukt och juicer, för att hålla mini på en någorlunda stadig blodsockerkurva!

    Över lag är jag väldigt glad över att jag hela tiden haft bra kontroll över vad jag ätit och hur mycket. Något jag till och med hade svårare för innan jag blev gravid. Mängden har blivit mindre och målen betydligt fler, men jag gillar det sättet att ta mig igenom dagen. Jag blir märkbart mindre grinig när jag får äta ungefär varannan timme!

    Hoppas det var lite roligt att läsa!
    Puss och kram från mig ♥
  • graviditeten, perspektiv | |
    Upp