St palais s/mer

Hej kära släkt och vänner!
Jag har det kanon här i varma frankrike. vädret förutspås hålla sig kring 30 grader kommande vecka och jag svettas mer än någonsin förut! trots det har jag lyckats ta mig runt lite och jag älskar verkligen landskapet här nere! nästa gång ska jag ta med kameran så ni får se. tills vidare har jag lite bilder som jag tog när jag anlände. de bor i världens finaste nybyggda villa! typiskt fransk.

På dagarna har vi mest hängt, jag och laura. vi har gått på marknad, suttit på café och tittat på alla turister och ikväll ska vi gå till stranden - ja ikväll, för det är för varmt under dagen! det finns fyra stränder i st palais, varav min familjs affär ligger vid plage du bureau - en liten och idyllisk strand mellan två pirer. det är cirka två och en halv kilometer med cykel in till stan. dock är det galet mkt uppför på vägen hem, vilket är lite överväldigande i denna hetta! bra träning för lårmusklerna.

Igår var vi ute och åt på resturang - tonfiskstek med auberginröra och pommes duchesse samt en chokladbomb till efterrätt! fransmännen kan verkligen sin mat. dock ska jag när jag får chansen laga lite mer svensk, hälsosam mat! pas de beurre! efter middagen promenerade vi längs piren vid plage de nauzan. det var så klart vid horisonten att man nästan såg till fort boyard (nästan).

I övrigt går det ganska bra med språket. jag förstår mycket men får tunghäfta när de frågar mig saker. speciellt när jag måste ta beslut om saker (oftast beslut mellan bra eller bra, vilket är svårt). fransmän gillar ju inte åsiktslösa personer så jag måste nog försöka stå på mig, haha! hoppas de har översikt med det. jag verkligen avskyr att behöva bestämma när jag bor i en familj. tycker de bara kan sätta upp ett schema så jag vet i förväg!

det känns overkligt att tänka att jag har spenderat ungefär 10% av min vistelse. det känns som en evighet bort att jag får komma hem! antar att det bara är separationsångesten som pratar... sådant brukar bli bättre med tiden. som sagt trivs jag väldigt bra, förutom med värmen! tur det finns en pool (som endast är 29 grader)!

puss och kram!

 
 
 
perspektiv | |
#1 - - G:

Härliga bilder Jojo!

Upp