Allt du vill veta om min graviditet, del III


Kroppen som förändras

Jag har sedan unga år haft en ganska kass självbild. Sällan har jag tittat mig i spegeln och verkligen känt mig helt nöjd med det jag ser. Mycket har att göra med samhällets normer men också min egen perfektionism, som ständigt ekar i huvudet att jag kan bättre...

Många tycker nog att den kroppsliga förändringen som sker i och med en graviditet kan vara ganska jobbig. Speciellt om man haft trubbel med vikt och självbild tidigare. Jag å andra sidan har aldrig älskat min kropp mer! Redan från från första lilla bulan i vecka tjugo har jag fått en enorm respekt för min kropp och för vad den just nu åstadkommer. Den bygger ju trots allt en liten människa - hur häftigt är inte det?

Jag har inte gått upp så mycket i vikt. I vecka trettioåtta har jag landat på omkring tolv kilo, vilket vanligtvis är precis i underkant för någon med normalt BMI. Det skiljer sig såklart väldigt mycket, men jag som i vanliga fall har lätt att lägga på mig kilon lite här och var är ändå otroligt glad att all denna vikt gått direkt till magen.

Än så länge har jag inte samlat på mig vatten, vilket är skönt då det innebär några färre kilon att bära på. Speciellt när det precis varit värmebölja i Uppsala! Någonting som var jobbigt i början var att huden kliade ganska mycket när den töjdes. Fredrik har sedan några veckor flitigt smort den med Therapy från Lush, vilket jag tycker gjort underverk. Navelpiercingen fick jag dock slopa tidigt och det går ju inte att komma undan det fula märket som blir. Tänker att det bleknar med tiden.

Det dröjde fram till vecka trettiofem innan bristningarna kom. Det är egentligen inte bristningar jag har, utan mer synliga blodkärl till följd av den enorma växtspurten som magen gjort de senaste veckorna. Till en början var det lite jobbigt att hantera, eftersom jag klarat mig undan så länge. Det faktum att ungefär nittiofem procent av alla kvinnor får någon typ av hudbristning lugnade mig i min ångest. Det är ju trots allt ett litet pris att betala, kan jag tycka nu, när man ska få en gåva så stor som livet.

Puss & kram ♥
graviditeten, perspektiv | |
Upp